lördag 17 april 2010

Välkommen!

Välkommen till min nya blogg! Jag har tidigare bloggat om mitt prylfria år på http://prylfritt.blogspot.com . Häromdagen tog det prylfria året slut och det var dags att säga bye, bye. Det kändes ganska vemodigt kan jag säga. Bloggandet har hjälpt mig att få perspektiv på mitt liv och rätsida på mina, ofta ganska snurriga, tankar. Därav den blogg som du nu läser. Jag fortsätter att skriva, kan inte låta bli! Min “programförklaring” hittar du till höger så den tänker jag inte upprepa. Bara hälsa gamla och nya läsare välkomna och hoppas att ni ska trivas. Kommentera gärna mina inlägg eller skicka ett mejl direkt till mig på johanna(at)ekne.se.

Jag tänker bl.a. skriva en del om möjligheten att leva ett ekologiskt hållbart liv. Möjligheten och skyldigheten. För vad har vi egentligen för skyldighet? Är det upp till oss stackars knegande Svenssons att rädda planeten? Eller är det systemlösningar som ska till medan vi kan luta oss tillbaka? Ja, inte vet jag. Ena dagen tycker jag si och andra så, men jag brukar landa i något slags mellanläge. Naturligtvis måste våra makthavare fatta beslut om systemlösningar som styr om den stora skutan i en mer långsiktigt hållbar riktning. Men vi också måste hjälpa till. Visst kan det kännas som om det inte spelar någon roll vad lilla jag gör i det stora hela. Att de utsläpp jag orsakar till atmosfären genom min livsstil är försumbara i jämförelse med vad kolkraftverken i Kina ställer till med till exempel. Men jag tror ändå att vi måste göra vad vi kan. Vi är många! Och vi räknas! Inte minst måste vi visa våra barn att vi bryr oss och att det är lönt att engagera sig. Även om det är jobbigt och tar emot.

Hur var nu det Astrid sa:”Annars är man bara en liten lort!”.

3 kommentarer:

  1. Kul att se hur din nya blogg kommer att formas.

    Även om inte du tyckte att du lyckats perfekt i ditt köpstopp tycker jag att du skall vara helt nöjd med prestationen.

    Du har lyckats!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Nu har jag hittat hit också. Roligt att du redan har läsare. Det måste väl sporra? Jag ser med spänning framemot vad du kommer att göra detta år. Och så roligt att du är på FB också.... Nya grejor hela tiden - det gillar jag!

    Vi ses snart o snart över en fika....

    SvaraRadera
  3. Tack för beröm och uppmuntran, båda två. Sånt värmer och ger energi inför nya utmaningar!

    SvaraRadera