lördag 17 april 2010

Vad betyder jobbet?

Funderar just nu en hel del på vad jobbet egentligen betyder för mig och andra. Börjar upptäcka hur mycket av livets vakna tid som går åt till mitt jobb. Jag jobbar heltid som många andra men även när jag är ledig så tänker jag mycket på jobbet. Det är ju så mycket som pågår, problem som måste lösas, saker som borde ha fixats som jag inte hunnit med. Hur stänger man av? Vill jag stänga av? Och vem är jag om jag inte är projektledar-Johanna?

Häromdagen i kopieringsrummet påstod en kollega att det i Tyskland inte är rumsrent att prata jobb i sociala sammanhang. På en fest t.ex. så anses det inte trevligt att fråga folk om deras jobb. Jag vet inte om det är sant men det är en intressant tanke. I Sverige känns det ju som om vi i väldigt hög grad definieras utifrån vad vi jobbar med. Det är ofta det första man frågar om när man träffar en ny människa; "Vad sysslar du med då?" Igår var jag bortbjuden och började tänka på detta när jag skulle prata med min bordsgranne. Bestämde mig för att inte fråga vad han jobbade med. Det var svårt! Jag räddades av det faktum att det var en släktbjudning hos sonens flickvän som fyllde år, så jag kunde fråga hur han var släkt med de andra. Det tog en stund att reda ut och sedan var samtalet igång. Jag vet fortfarande inte vad han jobbar med, så det gick ju bra. Ska försöka fortsätta med att inte fråga folk vad de jobbar med och inte heller prata om mitt eget jobb. Det sistnämnda kan också vara ett intressant experiment. Om jag inte pratar om mitt jobb, vad har jag då att komma med? Eftersom jag jobbar med det jag gör så blir det ofta snack om mitt arbete. Folk tycker det är spännande med alla resor och sanningen att säga så tycker jag om att vara denna intressanta person som reser världen runt. Intressant i andras ögon alltså, själv tycker jag inte längre att det är så märkvärdigt.

Kanske skulle man testa helt nya svar på frågan vad man sysslar med. Dra upp fritidsintressen man har eller intressanta tankar man går och bär på. Vem vet, kanske samtalen blir mycket mera levande och inpå livet? Jag ser fram emot detta intressanta experiment. Kanske upptäcker vi helt nya saker hos varandra om vi slutar prata jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar