fredag 23 april 2010

Att äta kött eller inte

Jag har funderat på att bli ekotarian. I mitt fall betyder det att bara äta ekologisk kött när jag äter kött. Hittar jag inte ekokött får det bli vegetariskt.
Jag antar att en riktigt hard-core ekotarian bara äter ekologiskt av allting men det ger jag mig inte in i. Det skulle nog kunna funka fint i ett vuxenhushåll inne i stan
men det känns för svårt i ett hushåll med tre kräsna ungar i en förort. I alla fall för mig. Nä, min light-variant med kött känns hanterbar. Det får nog bli en del hamstrande av ekokött när jag hittar det eftersom vår Ica-affär bara brukar ha ekofärs. Ibland kommer det in annat ekokött och då blir det till att köpa på sig och frysa in. Kruxet med den metoden är att komma ihåg att plocka ut köttet kvällen innan och lägga det i kylen för tining. Jag har en förmåga att glömma det och inte komma på det förrän jag kommer hem från jobbet och ska börja laga. Då blir det till att tänka om helt när det gäller matlagningen eller att snabbtina köttet i mikron, vilket inte känns särskilt eko alls. Kanske om jag lägger in en påminnelse i min mobil?

En svårighet med att bli kött-ekotarian är att hitta ekologiskt kycklingkött. Det finns aldrig i vår affär och jag vet inte var jag kan hitta det. Och jag älskar kyckling! Det sägs att vissa Coop-butiker har Bosarps-kyckling som är ekologisk, jag får väl ut och leta. Och hur gör jag med fisk? Bara ekofisk? Hmm.

Att bli helvegetarian har aldrig lockat mig. Jag gillar kött och ser det som naturlig föda. Jag har aldrig förstått mig på de vegetarianer som inte äter kött för att det är taskigt att döda djur. Jag menar, traska ut i vilket stycke natur som helst och du får se på dödande. Är det inte lite fånigt att hävda att ett lejon är taskigt som dödar en gasell? De är båda en del av näringskedjan och det är vi också. Däremot har jag väldigt sympati och respekt för de som inte äter djur för att djurhanteringen är djupt oetisk och väldigt långt ifrån djurens naturliga liv och beteende. Eller de som är vegetarianer för att köttätande bidrar till växthuseffekten.

Det är tanken på djurhanteringen som gör att jag vill bli ekotarian. Då vet jag att det kött jag äter kommer från djur som fått gå ute och bete sig naturligt och de har dessutom fått obesprutad föda. Då kvarstår problemet med växthuseffekten. Såvitt jag har förstått så är det ekologiska jordbruket mindre energislukande eftersom konstgödsel är väldigt energikrävande att framställa. Det är alltid en tröst men det vore ändå önskvärt ur klimatsynpunkt att vi åt mera vegetariskt och mindre kött. Jag skulle gärna bli någon slags deltidsvegetarian. Man skulle kanske börja med en vegetarisk dag i veckan? Det svåra är att få med barnen på detta. Jag får väl leta i mina kokböcker efter vegomat som de kan tänkas äta. Svårt när de enda grönsaker de äter är majs och gurka men skam den som ger sig!

3 kommentarer:

  1. Vi har löst veckomatsedeln enligt följande:

    Måndag: Soppa eller korv
    Tisdag: Fisk
    Onsdag: Vegetariskt
    Torsdag: Soppa
    Fredag: Fisk
    Lördag: Kyckling
    Söndag: Kött (lamm, nöt eller gris)

    Soppdagarna kan innehålla vad som, kött ibland, grönt ibland. Gör vi fisksoppa så kanske det blir något annat på "fiskdagen". Detta har gjort att vi får en väldig variation på maten och det finns alltid något vi är sugna på att laga och det är lätt att handla. Vi handlar så mycket som möjligt ekologiskt men jag håller med om att det kan vara svårt att hitta vissa grejer. Kyckling och fläskkött är två sådana varor som är "svåra". Det blir till att göra som du säger, köpa på sig och stoppa i frysen.

    Lycka till med grönsakerna och barnen. Jag är glad att jag alltid har älskat grönsaker. Utbudet är ju enormt och det blir sällan enformigt. Försök få barnen att föreslå vegetariska rätter de kan tänka sig äta. Har man bestämt själv är det ju svårt att backa =)

    SvaraRadera
  2. Hej Beatrice! Tack för alla tips! Vilken ordning ni har på veckomatsedeln, jag är impad! Bra idé med att låta barnen själva föreslå, det ska jag prova. Jag har funderat på vegetariska rätter till barnen men det känns svårt, de två minsta äter i princip bara gurka, majs och gul paprika. Det blir till att smyga in andra saker lite gradvis som jag gör när jag bakar. Kom att tänka på quornfärs som ersättning för köttfärs, det kanske kan funka?

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Du kan alltid smyga ner lite röda linser och/eller rivna morötter i köttfärssåsen, som du absolut kan göra på quornfärs. Jag var vegetarian under rätt många år och jag lovar att det finns flera som ätit quornfärs hos oss men som trott att det var köttfärs =)

    Lycka till!

    SvaraRadera