söndag 23 maj 2010

Republikan, javisst!

Idag är jag republikan! Mer än vanligt alltså! Jag har alltid tyckt det är helt absurt med monarki av flera skäl. Först och främst för att jag tycker att det i en demokrati borde vara självklart att man väljer vem som ska representera en. Och jag har vad jag kan komma ihåg aldrig blivit tillfrågad om jag vill att ätten Bernadotte ska representera mig någonstans! För det andra att jag tycker att hela den här låtsasvärlden som de lever i är helt absurd. Med tjusiga kläder, diadem, medaljer och märkliga ritualer som så vitt jag förstår mest tjänar till att stänga ute de oinvigda, dvs. oss vanliga dödliga. Trots detta så har jag inte brytt mig så mycket om det hela utan tänkt att de kan väl få hållas, de gör ju ingen skada och många verkar ju gilla dem. Men nu har jag tänkt om!

Det som fått mig att reagera är Viktorias bestämda önskan att pappa kungen vid bröllopet ska leda henne fram till altaret och där lämna över henne till den blivande maken. Som om hon inte har någon egen vilja utan detta är en deal mellan de båda männen! Egendom som förs över, liksom. Det gör mig vansinnig! Många har protesterat, t.o.m. svenska kyrkan har reagerat och försökt få henne att tänka om, eftersom detta inte är förenligt med den svenska synen på jämställdhet.

Nu hävdar en del att detta borde hon väl få bestämma själv. Jo, det kan man ju tycka om det gällde mig eller min granne. Men detta är ett bröllop som kommer att följas av miljoner människor! (Hennes föräldrars bröllop sågs av 500 miljoner!)Och bruden och hennes familj är förebilder för många, många. Jag är rädd för att hon nu skapar en ny bröllopstradition i Sverige. I värsta fall kommer vi nu från och med nu få se massor av unga tjejer som leds in av pappa i kyrkan för att där överlämnas till sin nya ägare. Som en liten kattunge. Gulligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar