måndag 25 oktober 2010

Luther och jag

Jag har varit förkyld den sista veckan, med sedvanlig nedgång i aktivitet som följd. Som tur var hade jag inte så mycket bokat utan kunde under några dagar sköta kontoret hemifrån. Jag inrättade en sängfilial där jag bäddade ner mig med laptop och almanacka. Mer ambitiösa projekt som rapportskrivande och design av min nya hemsida (www.ekne.se, tyvärr fortfarande halvfärdig) fick vänta. Jag nöjde mig med att hålla koll på mejlen och sköta planering av de studiebesök som jag har inbokat. Många vill komma och lära sig mer om hur Malmö arbetar med hållbar stadsutveckling och en del av dem tar jag hand om. Visar dem runt och berättar om de projekt som gjort Malmö till en världsledande stad på området (min studiebesökshemsida är däremot klar www.sustainabletours.se ). Otroligt roligt att få träffa alla dessa trevliga människor som är intresserade av samma frågor som jag, nämligen hur vi ska kunna skapa långsiktigt hållbara städer. Att ta emot grupper på detta vis innebär dock en hel del fixande med tider, innehåll, mat, fika, transport osv., något som passar bra att pyssla med när man är lite förkyld.

Nackdelen med sängfilialer är att man gärna fastnar där. Det är ju så otroligt skönt och kravlöst att ligga där med duntäcket upp till hakan och jobba lite på halvfart. Framemot eftermiddagen blir det mindre och mindre jobb och mer och mer Facebook eller en bra roman. För jag är ju faktiskt sjuk! När maken kommer hem från jobbet får jag sympati och en påse ostbågar och då spinner jag som en katt. Definitivt värt lite halsont och snuva! Efter ostbågarna ropar jag på lite glass eller något att dricka och simsalabim så kommer det. Underbart!

Det svåra kommer när man börjar friskna till och ska sätta lite fart igen. Oj, vad det tar emot. Stiga upp i ottan igen och laga sin egen frukost. Packa ryggsäcken och ge sig iväg till bussen. Jobba hela dagen på kontoret utan ostbågar i sikte, och sedan hem igen och fixa med mat, tvätt, läxor osv. Jag vill inte! Vill ligga kvar i sängen och vara synd om! Bli uppassad och klemad med.

Vänta nu lite, säger vän av ordning. Är inte du egen företagare? Du kan väl jobba hur du vill? Och var du vill? Jo, det är sant, men jag har upptäckt att jag jobbar bättre om jag inte sitter hemma. Om jag tvingas klä på mig och ge mig iväg till ett kontor så skärper jag till mig betydligt. Och på kontoret kan man inte göra så mycket annat än att jobba. Man kan inte ”bara sätta på en tvätt” eller börja skura toan som man inte hann i helgen. Och av någon anledning så får jag dåligt samvete om jag drar mig för länge hemma i sängen, även om jag inte har något möte inbokat på förmiddagen. Det är väl den käre gamle Luther som knackar mig på axeln och påminner mig om mina plikter som en av familjeförsörjarna. Tack Luther, utan dig vore jag bara en lat ostbågetuggande parasit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar